מה יעשו עסקים אחרי הקורונה?

לפני שנרחיב בשאלה הזאת נזכור מה היה לנו שלושה עשורים טרם הקורונה. שפע, תחרות מטורפת, העולם הגלובלי, אתרי האינטרנט לקניות בכל העולם, השמיים הפתוחים, מרכזי הקניות בשבת של המגזר הערבי, מיקור חוץ בחו”ל (תכנות מחשבים ב-5$ בשעה במקום 300$ בשעה עלות מעביד בארץ במקרה הטוב) המזרח, מדינות ערב, תורכיה שמחקו את התעשיה המקומית והשאירו מבנים ריקים כאבן שאין לה הופכין, כל זה גרם לירידות מחירים מתחת לעלות והתרסקות עסקים, להגדלת החובות הבנקאים, החוץ בנקאים, כרטיסי האשראי שנוצלו עד תום, ולא בגלל השקעות בעסק אלא בשביל לכסות תזרים מזומנים של העסק, או החזר חובות, בעלי עסקים הסתובבו להבדיל אלפי הבדלות כמו “עכברים” שהתרוצצו להגיע למחילה המתאימה, וכאלה שלילות לא ישנו מהפחד מה יגיד מחר מנהל הבנק: מחזיר שיקים או לא. בקיצור תוהו וואו אחד גדול שלצאת ממצב זה היה משימה כמעט בלתי אפשרית והסיסמא השגורה שהייתה בפני בעלי עסקים “מתגלגלים”. לסיכום החלק הזה גם העסקים הגלובליים וגם העסקים בישראל הקטנים, הבינוניים, הגדולים והענקים התקיימו מהיד לפה ולא יותר מזה (לא גורף כמובן.

שיווק בפייסבוק מדבר אליך? כל מה שצריך זה להשאיר לנו פנייה ונחזור בהקדם!

רוצה משהו מהיר יותר? אפשר גם לחייג: 052-9095407

והנה הגיעה המגפה הארורה

העולם כולו קיבל את שוק חייו עם פריצת המגפה, עסקים לא תכננו או חלמו על תופעה שכזאת ועד שעיקלו את הדבר לקח חודשיים, וכאשר עיקלו את הדבר מצאו את תזרים המזומנים שלהם קורס, מחיובי הפך לשלילי מינוס (מי שהיה לו תזרים חיובי) ומי שלא היה לו תזרים חיובי גם הוא וגם זה עם התזרים החיובי רצו מהר לבנק, למוסדות להלוואות חוץ בנקאיות ולא מעט עסקים הלכו לחפש את מזלם בשוק האפור. ואילו בבנקים במיידית ננעלו הכספות (הבנקים פחדו לאבד את הרווחים הדמיוניים שצברו עד בוא הקורונה,) ובכדי להגדיל את האשראי או לקחת הלוואה היית צריך להעמיד ערבות מטריאלית, או כל דבר שווה ערך, בכדי לקבל עוד אשראי בריבית נשך, ועסקים אכן נלחמו להשיג כספים בשביל לשרוד, הם לא עיקלו או לא הבינו את גודל האסון שקרה וחשבו שזה כמו מלחמה שאנחנו רגילים אליה “ששת הימים” “צוק איתן” ועוד מלחמות שמתחילות ונגמרות באותו חודש ואז חוזרים למציאות, כאן במגפה זה לא היה, מה שהיה זה חוסר וודאות מוחלט (ראו היום 6 חודשים לאחר תחילת המגפה סקטורים שלמים לא עובדים,) האבטלה הרימה ראש ברמה מטורפת (נכון יש מובטלים שנהנים מכספי דמי האבטלה ולא מעניין אותם לחזור לעבודה) עסקים שרצו לשרוד התחפרו יותר בבורות ההלוואות והקשו איך שלא יהיה לפעילות העתידית שלהם, ואנחנו עוד נבכה דורות. המגפה הזאת זה הוריקן שחירב מדינה שלמה, ולבנות הכול בחזרה תהיה משימה בלתי אפשרית בפרק זמן סביר.

איך עוברים את התקופה?

הדבר הראשון שאני רואה שצצו פטריות לאחר הגשם זה את כל החכמולוגים שהתחילו לפתוח קורסים בשיווק בפייסבוק, בגוגל ובמדיה בכלל, אם אני סופר את כמות הפרסומים של המורים החדשים מכל עבר: בתי ספר, מוסדות, בנקים, מורים פרטיים, מובטלים שגם מקבלים דמי אבטלה וגם מצאו להם פרנסה חדשה בכותרות הצעקניות “בואו ללמוד לשווק בפייסבוק” אני מבין שמהיום ועד עוד שנה שלושת רבעי בתי הספר או המורים לא תהיה להם עבודה ואולי רק הרציניים ביניהם יצליח ולשרוד, ואולי יצליחו להביא מזור לתלמידיהם. ואני שוב שואל: כמה מהתלמידים שילמדו אצל מורים אלה יצליחו לשרוד בשוק המפוצץ הזה?

בואו ננתח את המצב: יצאו מבתי הספר, כאלה שידעו לפרסם בגוגל או בפייסבוק, האם אנו יודעים כמה אנשים במדינת ישראל או בעולם כולו עוברים את העמוד השני בגוגל? אולי 10% אז לאן יכנסו אותם מיליונים של בני אדם שיחפשו את מרכולתם בגוגל האם הם אכן ייחשפו לפרסום של העסק שאותו לימדו המומחים, האם יש מקום לכל כך הרבה עסקים (שכבר היום פועלים כמקדמי אתרים ומנהלים שיווק באינטרנט) שעובדים יומם ולילה במקרה הטוב לקדם את האתר של לקוחותיהם להופיע בעמוד הראשון או השני במנוע החיפוש? כיצד יפעלו בוגרי הקורסים החדשים בשוק הפרוע והרווי הזה. הם יפעלו למען העסק שלהם? לא מספיק! הם יפתחו עוד עסקי קידום אתרים? 75% מהם יפלו תוך 3 שנים! חייבים להבין, השוק רווי. השוק מלא, כאשר נכנס עוד מקדם כזה לשוק הוא לא מפתח שוק חדש הוא פשוט מתחלק עם כאלה שקיימים, מוריד מחירים, הוא קורס ונותן לוותיק לקרוס. אבל בעולם אין כיום חשיבה כזאת ולכן כל כך הרבה עסקים קורסים, קוראי: אנחנו נמצאים בשוק עסקי פרוע ששבר כל תנאי, וכאשר המחיר הפך להיות הטריגר, העסק לא יכול להתקיים לאורך זמן.

אז מה כן עושים במצב שיצרה הקורונה?

אני שומע הרבה קולגות שלי שאומרים “אין ברירה צריך להתחיל לשווק דרך האינטרנט” האמת זה נכון, אבל בואו נבלן גם את זה.

  1. קסטרו, פוקס, שופרסל, אמאזון, אי-ביי ועוד הרבה מותגים אחרים בסקטורים שונים מוכרים ב-אינטרנט.
  2. הם מוכרים, הם מותגים, הם ממותגים, יש להם את הכוח והכסף לנהל מערכת מכירה דרך האינטרנט שזה, אתר מושקע במאות אלפי שקלים, מערכת שיווק, מערכה לוגיסטית ושליטה מלאה על המשלוחים.
  3. מאחר ואנו יודעים כי “מותג” מחזיק מכירות גם פיזית וגם אונליין אזי מכירות יופנו עליהם. כי כך עובד הראש הצרכני.
  4. עכשיו בוא נגיע לחנויות או עסקים לא ממותגים.
  5. בכדי להיות מושלמים הם חייבים את מה שהגדולים משקיעים, מיתוג, מותג, אתר אינטרנט מותאם, שיווק, לוגיסטיקה, מערך שליחויות, והשאלה, עסקים כאלה עד שיחזירו את ההשקעה כמה זמן זה ייקח להם? האם בכלל הם יצליחו לשרוד את התקופה עד שהם  יצליחו להרוויח בשוק הרווי הזה? לא בטוח!

לכן זה לא כל כך נכון מה שאומרים לכם כל מנהלי השיווק, כל ה”גורו” של הצרכנות והשיווק המופעים חדשות לבקרים בטלוויזיה או בהרצאות “שטיפת ראש” לא לכל עסק זה מתאים, ותזכרו, הצרכן יודע שהוא ה”מלך” ולכן הדרישות שלו עולות, והדרישות שלו יקרות ליצרן/המשווק/המוכר.

תוספת לאון ליין מבורכת לעסק, אבל, כאשר המעגל סגור, ואני חוזר, תוכנה חזקה, לוגיסטיקה, מותג, שיווק ופרסום, מערכת משלוחים, שירות לקוחות, ומוצר שאפשר לעמוד מאחוריו.

אז בכל זאת איך מתנהלים לאחר תקופת הקורונה? תמליץ לנו דורון!

  1. לוקחים יועץ עסקי. בעל עסק שעסוק בתפעול העסק לא יכול לנהל אותו ולחשוב מחוץ לקופסה
  2. עושים חישוב מסלול מחדש בעסק (הפיכה איטית)
  3. פורטים לכסף את נזקי המגפה (קורונה) ולזמן
  4. מתאימים בכל מחר את ההוצאות להכנסות וזה מדבר על כל מחלקה בעסק.
  5. מרחיבים את רצפת המכירה במוצרים סינרגטיים ולא.
  6. מכוונים פרסום ממוקד אצל איש מקצוע (גם יועצים עסקיים עושים זאת)
  7. הופכים את העסק למותג = שכונתי, מקומי, אזורי, ארצי, בינלאומי.
  8. היועץ העסקי (יועץ עסקי מומלץ) חייב לעבוד בגישה אמפירית ולא האסטרטגיה וטקטיקה קבועה כמו שנאמר הליכה עקב בצד אגודל על מנת לשמור על בטחונו הפיננסי של העסק.
  9. וההצלחה תגיע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

סוכנות איקומרס

למה צריך סוכנות איקומרס?

אחת השאלות שאנחנו שואלים את עצמנו לא פעם היא, מדוע אנחנו צריכים להיעזר באנשי מקצוע אם אנחנו יכולים לחסוך בעלויות ולבצע את התהליך בעצמנו.  שיווק

קרא עוד »

קטגוריות

דילוג לתוכן